Wandelen rond Kasteel Amerongen

(11,0 km) 16.923 stappen

Kasteel Amerongen is één van de vele buitenplaatsen in de Utrecht Region. Deze wandelroute rond Kasteel Amerongen voert door de prachtige bossen rondom het kasteel en over de Amerongse Berg. Het Amerongse bos is het oudste van de Heuvelrug, sommige bomen zijn meer dan 100 jaar oud, en op de Amerongse Berg zijn veel resten van grafheuvels gevonden uit de Midden en Late Bronstijd. Deze wandeling staat garant voor schitterende natuur, erfgoed en cultuur. Combineer deze wandeling met een bezoek aan het kasteel en de kasteeltuinen, of met een bezoek aan een van de horecagelegenheden langs de route en geniet van een complete dag uit op de Heuvelrug.

Deze route is ontwikkeld door Trage Tochten en sluit aan bij de landelijke kastelenlijn van het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBTC), een selectie van de mooiste kastelen, landgoederen en buitenplaatsen van Nederland.

Dit ga je zien

TOP Amerongen ligt op de grens van twee prachtige natuur- en cultuurlandschappen, de Utrechtse Heuvelrug en de Kromme Rijnstreek. In de nabijgelegen Tabaksschuur is informatiecentrum van Utrechts Landschap en Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug gevestigd.

TOP Amerongen

Tabaksschuur Amerongen Vlakbij Amerongen ligt informatiecentrum Tabaksschuur Amerongen. De monumentale oude tabaksschuur is intact gelaten. Binnenin bevindt zich een eigentijdse gebruiksruimte.

Tabaksschuur Amerongen

LIZ Restobar (voorheen Restaurant Bentinck) is een sfeervolle restobar. Van lekkere lunch, een borrel op het terras tot aan een avond gezellig tafelen.

LIZ Restobar - Buitenplaats Amerongen terras

Het huidige Kasteel dateert uit 1680 en werd bewoond door families van diplomaten en militairen die een prominente rol speelden in de (inter)nationale politiek.

Kasteel Amerongen

In ons gemoedelijke café is het goed toeven, met name na een fijne wandeling of fietstocht. Diverse tijdschriften en bladen liggen voor je klaar.

Café-Restaurant-Hotel Buitenlust

In de wielersport, in de muziek en in de wereld van de boeken kom je een proloog tegen. Breng deze werelden bij elkaar aan de voet van de Amerongse berg en er ontstaat een proloog waar je letterlijk naar binnen kunt stappen; De Proloog.

De Proloog

Beschrijving

TOP Amerongen

Deze wandelroute start bij de TOP Amerongen, Burgwal 6 in Amerongen. Daar is voldoende en gratis parkeergelegenheid en er is onder andere een informatiecentrum gevestigd in een voormalige tabaksschuur.

De route is niet bewegwijzerd, maar kan goed worden gelopen aan de hand van de tekstbeschrijving en het kaartbeeld. Een volledige routebeschrijving staat op de website van Trage Tochten, klik op de button, of download de PDF.

Routebeschrijving;

• Vanaf de parkeerplaats ga je met het gezicht naar de kasteelingang, linksaf. Klinkerweg volgen en op splitsing rechtsaf; kerk aan linkerhand passeren. Op splitsing links aanhouden. Op volgende splitsing bij eetcaférestaurant-hotel Buitenlust rechtsaf, Burg. Jhr. H. v.d. Boschstraat. Vlak vóór de voorrangsweg rechtdoor over klinkerpad. Volg voetpad naast fietspad rechtdoor.
  • Op hoek van kerkhof rechtsaf en meteen linksaf, voetpaadje langs het kerkhof. Waar hek naar rechts afbuigt, ga je linksaf (paaltje met bruine route). De N225 oversteken. Langs slagboom rechtdoor het bos in. Op tweede kruising rechtsaf, gravelpad in de bosrand. Verderop vervolgen langs de bosrand. Langs voetgangerssluis en op kruising linksaf. Direct daarna op kruisinkje rechtdoor, brede beukenlaan. Grindweg maakt bocht naar rechts. Je passeert een slagboom en gaat linksaf langs parkeerplaats richting ’t Berghuis. Direct voorbij ’t Berghuis ligt links een grafheuvel. Circa 50 meter voorbij een slagboom rechtdoor op kruising.
  • Op de volgende kruising rechtdoor; nu begint de klim naar de Amerongse Berg. Steeds rechtdoor omhoog tot aan de top met informatiezuil. Neem op de top het tweede pad rechtsaf, evenwijdig aan een ruiterpad aan uw linkerhand. Op kruising van paden rechtdoor. Einde linksaf, leemkuil aan je linkerhand. Op kruispunt van paden de tweede weg rechtsaf (bruine route). Brede grindweg volgen en een ruiterpad kruisen. Op het laagste punt bij bankje rechtsaf, pad naar beneden (bruine route verlaten).
  • Steeds rechtdoor naar beneden. Neem op de zessprong bij P-21793/001 het tweede pad rechtsaf. Steeds rechtdoor; na circa 800 meter staat rechts, iets van het pad af, een houten handwijzer. Op de kruising hierna gaat je rechtsaf, Boswachterij Amerongse Berg in. Steeds rechtdoor omhoog naar het hoogste punt bij de ‘Eenzame Eik’.
  • Neem hier het tweede pad linksaf (geel-rode markering). Pad daalt en ga op de eerste kruising rechtdoor. Kort daarna eerste pad rechtsaf, door een naaldbos. Einde linksaf. Na circa 50 meter op driesprong rechtdoor en vlak daarna op kruising ook rechtdoor. Steeds rechtdoor; een ruiterpad en daarna fietspad kruisen. Op kruispunt van paden, bij asfaltfietspad en slagboom, scherp rechtsaf. Vanaf hier volgt je het wit-rood gemarkeerde Trekvogelpad naar Amerongen. Op eerste kruising, na circa 600 meter linksaf.
  • Steeds rechtdoor. Bij ’t Pannekoekhuis de voorrangsweg (Elsterstraatweg) oversteken. Rechtdoor, Molenweg. Waar het asfalt haaks linksaf buigt, ga je rechtsaf over een onverhard pad.
  • Via klaphek het begrazingsgebied van de Amerongse Bovenpolder in. Via klaphek het begrazingsgebied weer verlaten en rechtdoor. Een uitkijktoren passeren. Op asfaltweggetje linksaf. Vóór huis ‘Zandvoort’ linksaf, halfverharde weg. Vlak voor Kasteel Amerongen rechtsaf, terug naar de parkeerplaats.